به نام خدا در سفر نخست (سیر من الخلق الی الحق) سالک الی الله، از خلق قطع علاقه میکند. علایق جسمانی و حجابهای ظلمانی و موانع مادی را کنار میزند تا شایستۀ مقام الهی شود. در این سفر، او به تشریح امور عامه میپردازد؛ سیاست در سفر «من الخلق الی الحق» یعنی مباحث کلی، اصولی [ادامه ...]
به نام خدا در دستگاه متوکّل مرد سخنوری بود به نام هریسه، روزی به متوکّل گفت: کاری که دستگاه تو برای امام هادی علیه السلام انجام میدهد هیچکس برای خودت انجام نمیدهد، زیرا هرگاه او به اینجا میآید حتی زحمت کنار زدن پرده را نیز تحمّل نمیکند و اطرافیان تو پرده را برایش بالا میزنند [ادامه ...]
به نام خدا معیار شناخت حقیقی از ولایت اهل بیت(ع) شکی در این نیست که در میان برخی از اخبار و احادیثی که از طریق وحی و تنزیل به ما رسیده، بعضی از صفات خداوند به ائمة طاهرین(ع) نسبت داده شده که آنها از صفات ربوبیت است و در قلوب ضعفا از اهل دانش و [ادامه ...]
به نام خدا شیعیان بر این اعتقاد هستند که منجى (مهدى(علیه السلام))، نهمین پسر امام حسین بن على بنابىطالب (علیه السلام) (سومین امام شیعیان) مىباشد که حسین (علیه السلام) فرزند فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیامبر عظیم الشان اسلام است؛ و مهدى (علیه السلام) پسر امام حسن عسکرى (علیه السلام) (امام یازدهم شیعیان)است منجى از [ادامه ...]
به نام خدا آشنایی با تاریخ، انسان را از فریبهای بیشمار حقارت آمیز و دل خوشیهای بیحاصل مصون میدارد و در نگاه انسان آن چنان مایهی تعمیق میبخشد که تا در ورای حوادث و آنجاها، که چشم عادی چیزی نمیبیند، نفوذ میکند و زندگی محدود ئ کوتاه خود را از رهگذر تاریخ، به زندگی گذشتگان [ادامه ...]
به نام خدا «روز قیامت فرا نمىرسد مگر آنکه از بین ما «قائم حقیقى» قیام نماید. و آن قیام، زمانى خواهد بود که خداى عزّوجلّ او را اجازه فرماید. هرکس پیرو او باشد نجات مىیابد و هرکه از فرمانش تخلّف ورزد، هلاک مىشود. اى بندگان خدا ! خدا را، خدا را; بر شما باد که [ادامه ...]
به نام خدا همچنیـن گفته اند نامـش ارمیا بـن حلشا, و از اسباط هارون بـوده است. ولـى اصح آن است که اهل سیر نقل کرده و آنچه که از پیامبـر رسیـده که نامـش بلیا بن ملکان عامر بن ارفخشد بن سام بـن نوح مى باشد. بنابراین نام اصلـى وى خضر نبوده بلکه به خاطر صفاتـى [ادامه ...]
به نام خدا بار خدایا! همواره باید در روى زمین تو حجتى براى بندگانت داشته باشى تا خلق را به دینت راهنمایى کند، و علم تو را به آنها بیاموزد تا حجّت تو تباه نشود و پیروان اولیاء تو بعد از آنکه آنها را هدایت کردهاى دوباره گمراه نگردند. [حجت تو] یا ظاهر و آشکار [ادامه ...]