مهدویت

مهدویت

مهدویت
مهدویت

مهدویت

مهدویت

مهدویت و آسیب شناسی

  • بابیه، یک انحراف بزرگ

    به نام خدا «اب» در لغت فارسی به معنای پدر، سزاوار، ملایم، متعارف و حاجب است. در عربی نیز به معنای «در» و «محل ورود و خروج» به کار می‏رود. راغب اصفهانی می‏گوید: محل دخول و ورود به چیزی را باب می‏خوانند؛ مانند «باب‏المدینه» یا «باب‏البیت». در روایات فراوانی، از پیشوایان معصوم(علیهم السلام) با عنوان  [ادامه ...]

  • آسیب‌شناسی باور به ظهور منجی

    به نام خدا نویسنده:عباس پسندیده منبع:ماهنامه موعود اشاره: باور مهدوی و فرهنگ انتظار در طول تاریخ با اندیشه‌ها و برداشت‌های نادرست بسیاری در آمیخته شده است. اندیشه‌ها و برداشت‌هایی که به تدریج تبدیل به آسیب‌ها و آفت‌های جدی برای اساس و بنیاد اعتقاد به ظهور منجی در فرهنگ شیعه شده‌اند. در عصر حاضر که جامعه  [ادامه ...]

  • انحراف در مهدویت پیش از ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) (کیسانیه،زیدیه)

    به نام خدا منبع:درسنامه مهدویت-ص۱۰۱تا ۱۰۵ اشاره: «مهدویّت» و آموزه های آن، سابقه ای بس طولانی در اسلام دارد و نقش تأثیرگذار آن بر کسی پوشیده نیست و از طرفی مسلمانان ـ به خصوص شیعیان ـ به این امر بنیادین، اعتقاد راسخ دارند و آن را یکی از باورهای اصولی و اصیل خویش بر می‌شمرند.  [ادامه ...]

  • انحراف در مهدویت پیش از ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) (اسماعیلیه، موسویه، محمدیه،عسکریه)

    به نام خدا منبع: درسنامه مهدویت ص۱۰۹ تا۱۱۳ ۶٫ اسماعیلیه‌ «اسماعیلیه» به امامت شش امام اول شیعیان اثنی عشری معتقد بودند؛ امّا پس از امام صادق(علیه السلام) بزرگ ترین فرزند او اسماعیل، یا فرزند او محمد را به امامت پذیرفتند. اسماعیل بزرگ‌ترین فرزند امام صادق(علیه السلام) و مورد علاقة آن حضرت بود. اگر چه از  [ادامه ...]

  • انحراف در مهدویت پیش از ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) (باقریه،نفس زکیه،ناووسیه)

    به نام خدا منبع: درسنامه مهدویت-ص۱۰۵ تا ۱۰۸ ۳٫ باقریه «باقریه»، به گروهی از شیعیان گفته می‏شود که معتقد به رجعت امام محمد باقر(علیه السلام) بودند. آنان رشته «امامت» را از حضرت علی بن ابی‏طالب(علیه السلام) به نواده او امام باقر(علیه السلام) کشانیده و او را «مهدی منتظر» می‏دانستند. به نظر آنان جابربن عبدالله انصاری  [ادامه ...]

  • شیخیه، ‏ بستر پیدایش یک انحراف بزرگ

    به نام خدا شیخیه، فرقه‌ای منشعب از شیعیان دوازده‌امامی است که براساس تعالیم شیخ احمد احسائی (۱۱۶۶- ۱۲۴۱ ق)، در نیمه اول قرن سیزدهم پدید آمد. اساس این مذهب، مبتنی بر ترکیب برخی از افکار عرفانی و عقاید غالیان با اخبار آل محمد(علیهم السلام) است. آموزه‏های ویژه بنیان‏گذار این فرقه، غیر از آن‌که مایه انشعاب  [ادامه ...]

  • آسیب شناسی مهدویت

    به نام خدا منبع:نگین آفرینش برای هر فرهنگ و مجموعه معرفتی ممکن است آفت هایی روی دهد که مانع رشد و بالندگی آن فرهنگ باشد فرهنگ دینی نیز گاهی به آفتهایی گرفتار می‌شود که حرکت رو به کمال آن را کُند می‌کند و بحث «آسیب شناسی دینی» عهده دار شناختن آن آفت‌ها و شیوه مقابله  [ادامه ...]

  • چهار آسیب

    به نام خدا منبع:نگین آفرینش تعیین زمان ظهور از آسیب‌های فرهنگ مهدویت آن است که بعضی به دنبال تعیین زمان برای ظهور هستند. در حالی که زمان ظهور بر مردم مخفی است و در روایات پیشوایان دینی از تعیین وقت برای ظهور به شدت نهی شده است و وقت گذاران دروغگو شمرده شده‌اند. از امام  [ادامه ...] 

    • سیمای حضرت مهدی(علیه السلام)درکلام نبوی(صلی الله علیه و آله و سلم) – ۱

      به نام خدا نویسنده:رضا عباسپور منبع:ماهنامه موعود اشاره: پیامبر اعظم(ص) اسلام مجموعة تکامل‌یافتة فضائل همة انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ و درخشان‌ترین کهکشان عالم وجود است که هزاران منظومه و خورشید درخشان فضیلت و کرامت را در خود جای داده است، علم توأم با اخلاق، حکومت همراه با حکمت، عبادت همراه با خدمت  [ادامه ...]

    • بهائیت، استمرار انحراف

      به نام خدا نویسنده:خدامرلد سلیمیان منبع:درسنامه۲-ص۱۹۳تاص۱۹۸ بهائیت، فرقه‌ای منشعب از آیین بابیه است. بنیان‌گذار آیین بهایی، میرزا حسین‌علی نوری، معروف به بهاء الله است. این آیین نیز نام خود را از همین لقب برگرفته است. وی در سال ۱۲۳۳ق در تهران به دنیا آمد و مانند برادرانش آموزش‌های مقدماتی ادب فارسی و عربی را زیر  [ادامه ...]

    • آسیب های معارف مهدویت

      به نام خدا نویسنده:احمدی-فرزانه فرد منبع: تنهاراه أینَ المُنتَظَرُ لِإقامَةِ الأُمّتِ وَ العِوَج؟ هر امر مهمی به نسبت اهمیّتش، در معرض خطرها و آسیب‌هایی است، معارف مهم مهدویّت نیز از این قاعده مستثنی نیست، و اندیشه‌ی مهدوی نیز چون هر اندیشه و فرهنگی آفت‌ها و آسیب‌هایی دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود و به  [ادامه ...]

    • بهائیت جدید

      به نام خدا نویسنده:ابراهیم فیاض بهائیت، مذهب مدرنیسم ایرانی است که توسط دولت مدرن اروپایی، یعنی آنگلوساکسون‌ها، یا به طور دقیق‌تر انگستان به وجود آمده است. پس بهائیت یک مذهب مجعول غربی در مشرق است و گسترة فرهنگی غرب در حال اوج، در شرق و ایران است، پس این مذهب حیثیت فرهنگی غربی‌ها نیز هست.  [ادامه ...]

    • مهدویت و غفلت تصویر

      به نام خدا منبع:سایت انتظار جواد شمقدری، کارگردانی که او را با آثاری چون طوفان شن، آفتاب و زمین و … می‌شناسیم، در فرازی از یک مقالة بلند به این مهم اشاره کرده و می‌گوید: «آپوکالیپس و آرماگدون دو واژه‌ای است که در دودهة اخیر در سینمای هالیوود بارها تکرار شده است. براساس بخش‌هایی از  [ادامه ...]

    • آسیب‌شناسی جشن‌های نیمه شعبان

      به نام خدا منبع:ماهنامه موعود بخشی از خطبه نماز جمعه قم، حضرت آیت الله ابراهیم امینی اشاره: نیمة شعبان دیگری را نیز پشت سر گذاشتیم. از شور و التهاب فراوانی که از مدت‌ها پیش از فرارسیدن نیمة شعبان برای برگزاری جشن میلاد موعود امت‌ها، حضرت مهدی(ع) به وجود آمده بود، خبر چندانی نیست. ریسه‌ها، پرچم‌ها  [ادامه ...]

    • عزاداری و انتظار

      به نام خدا نویسنده:احمد شجاعی منبع:ماهنامه موعود اشاره: موضوع زیارت قبور مطهر و مقدّس معصومین(ع) توسل به آن‌ها و سوگواری در ایّام شهادت‌شان، به ویژه در مورد حضرت مقدّس سیدالشهدا(ع)، از موضوعاتی است که در فرهنگ اسلامی، جایگاه رفیعی دارد. از ناحیه ذات اقدس الهی در احادیث قدسی و نیز از سوی چهارده معصوم(ع) سفارش  [ادامه ...]

    • برداشت های غلط از انتظار فرج امام زمان(عج)

      به نام خدا بعضی‌ها انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان- سلام الله علیه- را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. بلکه بعضی از آنها را که من سابقاً می شناختم بسیار مرد صالحی  [ادامه ...] 

      • آسیب شناسى کتب مهدویت

        به نام خدا در تاریخ ۸۲/۷/۲۸ نشست علمى گروه تاریخ مدرسه امام خمینى در رابطه با آسیب شناسى کتب مهدویت با حضور مدیر محترم گروه و اساتید و طلاب محترم رشته تاریخ با سخنرانى استاد سلیمیان در سالن اجتماعات سطح سوم مدرسه برگزار شد. ابتدا مدیر محترم گروه تاریخ، استاد صفرى پس از تقدیر و تشکر  [ادامه ...]

      • مدعیان مهدویت در نهضت هاى سیاسى – اجتماعى

        به نام خدا به اعتقاد شیعیان و اغلب دانشمندان و علماى اهل سنت و نیز بر اساس واقعیت تاریخى، پس از رحلت پیامبر اسلام، صلّى اللَّه علیه وآله، و بویژه پس از شهادت مولاى متقیان امیر مؤمنان، علیه السلام، اسلام از مسیر اصلى و مستقیم خود خارج شد و تعصبات نژادى و اشرافیت ایرانى و رومى، دربار خلفاى مسلمان  [ادامه ...]

      • هدایت شده پیروز

        به نام خدا منتشر و در دسترس علاقه‏مندان به این دایرة المعارف بزرگ قرار گرفت. دایرة المعارف بریتانیکا علاوه بر داشتن مقالاتى در زمینه علوم تجربى داراى مقالاتى در زمینه علوم انسانى و علوم مذهبى نیز مى‏باشد. پاسخ به تحریف‏هاى بریتانیکا در موضوع مهدویت در سال‏۱۹۹۶ میلادى به شکل CD منتشر و در دسترس علاقه‏مندان  [ادامه ...]

      • نقد و بررسی لیبرالیسم و مهدویت در خصوص جهانی شدن

        به نام خدا موضوع نگرش و نحوه دید نسبت به آینده از دیدگاههای آرمانی و دینی، فرهنگی و جامعـه شناسانـه و… فرق می کند. هر کدام به نحوی آینده را پیش بینی می کنند. با آغاز هزاره سوم میلادی به دلیل خلاء رهبری در جهان جدید، نظریه پردازان نیز فزونی یافتند. چکیده: موضوع نگرش و  [ادامه ...]

      • مهدویّت و موانع فراروی، بررسی تعامل مهدویّت و دنیاطلبی

        به نام خدا چکیده با بررسی آیات قرآن در می‌یابیم؛ همیشه فرا روی تمام پیامبران و مصلحان موانع جدی بوده است، قرآن به عنوان آینه‌ای برای خردورزان و اهل بصیرت، نمایانگر رفتارها و عکس العمل‌های اصناف مختلف مخالفان، در رویارویی و…؛ و در مقابل عملکرد انبیاء و مصلحان است. گرچه قرآن حکومت صالحان و مستضعفان  [ادامه ...]

      • جغرافیای سیاسی و اجتماعی جهان در عصر ظهور

        به نام خدا مقدمه بررسی وضعیت جهان پس از عصر ظهور از دغدغه های بسیار اساسی است که فکر و ذهن بسیاری از محققانی که در زمینه منجی گرایی و مهدویت به تحقیق می پردازند را به خود مشغول ساخته است. بویژه آن که در روایات رسیده که بیشترین توضیحات در زمینه پدیده مهدویت را  [ادامه ...]

      • آسیب شناسی موعود گرایی غربی و رسالت دولت منتظر

        به نام خدا وجود یک سیاست خارجی مبتنی بر آموزه‌های مهدوی، دربارة جهانی شدن یا جهان شمولی، ضروری به‌نظر می‌رسد. یکی از مسائل اساسی ادیان، ظهور حتمی و قطعی منجی موعود در آخر‌الزمان و پایان دادن به ظلم و ستم در سراسر گیتی است. یکی از مسائل اساسی ادیان، ظهور حتمی و قطعی منجی موعود  [ادامه ...]

      • مهدی موعود (عج)در منابع روایی اهل سنت

        به نام خدا چکیده: اعتقاد به «مهدی موعود» یک اعتقاد عمومی و نشأت‌گرفته از فطرت و سرشت انسان‌هاست. همه‌ی انسان‌ها با هر مذهب و مسلکی، همواره در انتظار ظهور منجی و موعودی هستند که روزی جهان را از ستم و تیرگی رهایی بخشد. این مطلب در آیین پیروان ادیان آسمانی به وضوح قابل رؤیت است.  [ادامه ...] 

        • مسئله موعود فلسفه ای رو به آینده

          به نام خدا مسئله انتظار و موعود ، در طول تاریخ بشریت و تاریخ ادیان الهی ، از روزگاران بس قدیم مطرح بوده است. در این میان اقوام و ادیان الهی طرح مسئله « موعود » را به فراخور ادراک ، بینش اجتماعی ، ‌معلومات و خصوصاً از زاویه دیدی که این بشارتها و انتظار  [ادامه ...]

        • اندیشه مهدویت و آسیب ها

          به نام خدا مقوله مهم مهدویت، به دلیل اثرات بسیار حیاتبخش و بهجت‏زایی که دارد؛ در معرض خطرات و آسیب‏هایی است. نوشتار حاضر بدنبال طرح برخی آسیب‏ها، با ذکر پیامدها و خاستگاه هر یک بوده و در پایان به مبارزه و درمان آن همّت گمارده است؛ مقوله مهم مهدویت، به دلیل اثرات بسیار حیاتبخش و  [ادامه ...]

        • امام زمان در علوم تجربی

          به نام خدا واقعیت دیگری که درشناخت مسئله « طول عمر» ، و امکان آن ، باید موردنظرباشد، تجربه تار یخ طولانی بشر یت است، درادوار و اعصار. اگر مسئله درازعمری درتار یخ زندگی بشر اتفاق افتاده باشد _ اگرچه درمواردی نه چندان بسیار_ تکرار یافتن موارد، یا مورد مشابه آن، امری خواهد بود طبیعی  [ادامه ...]

        • آثار وبرکات وجودی امام عصر (علیه السلام)

          به نام خدا سلیمان گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم که مردم در زمان غیبت چگونه از امام غایب بهره مند می شوند؟ آن حضرت فرمود:« همچنان که از خورشید هنگامی که در پشت ابرها است، بهره مند می گردند». آثار وبرکات وجودی امام عصر (علیه السلام) احادیث و روایات ازپیامبر اکرم و ائمه  [ادامه ...]

        • آسیب شناسی مهدویت(بخش اول)

          به نام خدا هر امر مهمی به نسبت اهمیتش، در معرض خطرها و آسیب‏هایی است.مقوله مهم مهدویت هم با اثرات بسیار حیاتبخش و بهجت زای خود که کمترین آن‏ها، امید به آینده و سر فرو نیاوردن در مقابل حوادث، ستم‏ها و سختی‏هاست، از این قاعده مستنثی نیست. مقوله مهم مهدویت، به دلیل اثرات بسیار حیاتبخش  [ادامه ...]

        • آسیب شناسی مهدویت(بخش دوم)

          به نام خدا معمر بن خلاد می‏گوید: نزد امام رضا(ع) سخن از حضرت قائم(ع) مطرح شد. حضرت فرمودند: ((‏… لو قد خرج قائمنا(ع) لم یکن الا العلق و العرق و النوم علی السّروج[۲۱]؛ شما امروز سبکبال‏تر از آن زمانید. قائم که قیام کند، جز عرق ریختن و خواب (از فرط خستگی و مجاهدت‏های پی در  [ادامه ...]

        • اندیشه مهدویت و آسیب ها

          به نام خدا مقوله مهم مهدویت، به دلیل اثرات بسیار حیاتبخش و بهجت‏زایی که دارد؛ در معرض خطرات و آسیب‏هایی است. نوشتار حاضر بدنبال طرح برخی آسیب‏ها، با ذکر پیامدها و خاستگاه هر یک بوده و در پایان به مبارزه و درمان آن همّت  گمارده است؛ این آسیب‏ها به قرار ذیل‏اند: ۱٫ برداشت‏هایی انحرافی از  [ادامه ...]

        • آسیب شناسی اجتماعی فرهنگ انتظار (پیامدها، ریشه‌ها و راه‌های درمان)

          به نام خدا نکته جالب این است که آسیب شناسی مهدویت وانتظار نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث، ریشه در عدم درک صحیح از این پدیده الهی به عنوان آرمان و هدف دارد. بنابراین به جاست که این آسیب‌ها بررسی گردد و راه‌های رفع این آسیب‌ها مطرح شود. چکیده مقاله حاضر با عنوان آسیب  [ادامه ...]

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد