-
مفهوم سازی عدالت
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 18:10
مفهوم سازی عدالت برخی از مفاهیم، سابقهای همپای قدیمیترین جوامع انسانی دارد و در واقع همراه با زندگی اجتماعی انسانها، آنها نیز پای به عرصه وجوددر زندگی اجتماعی گذارده است. مفاهیمی چون «عدالت» و «برابری ( Equality )» نیز از جمله این مفاهیم به شمار میرود. ردپای این واژهها را در...
-
عقایدفرقه ها درموردمهدویت ومنجی آخرالزمان:
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 18:08
عقایدفرقه ها درموردمهدویت ومنجی آخرالزمان: شیخ الطایفه درکتاب غیبت می فرماید:سخن مادراثبات غیبت امام زمان (ع) به دوطریق است. نخست این که می گوییم چون ثابت شده که باید امام درهرحال وجودداشته باشد،ومردم هم که معصوم نیستندنمی تواننددرهیچ زمانی ازوجودرئیسی که اموردنیاوآخرت آنهارااصلاح کند) بی نیازباشد،واین رئیس...
-
شبهات حول المهدی
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 18:01
شبهات حول المهدی إذا کانت هناک ثمة أُمور لم تعالج فی فصول البحث المتقدمة ولها اتصال مباشر بمسألة الاعتقاد بالامام المهدی علیه السلام ، فانها لاتعدو محاولات التشکیک التی لازالت تتردد على لسان بعض المتطفلین على تراث الاِسلام الخالد ، وقد تعجب لو قلت لک : انهم لایعرفون من علوم الحدیث الشریف ومصطلحه شیئاً ؛ ولهذا وقعوا فی...
-
بحث حول المهدیّ (عج)
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:57
بحث حول المهدیّ (عج) المقدّمة لیس المهدی تجسیداً لعقیدة إسلامیة ذات طابع دینی فحسب، بل هو عنوان لطموح اتّجهت إلیه البشریة بمختلف أدیانها ومذاهبها، وصیاغة لإلهام فطریّ،(1)أدرک الناس من خلاله - على الرغم من تنوّع عقائدهم ووسائلهم إلى الغیب - أن للإنسانیة یوماً موعوداً على الأرض، تحقّق فیه رسالات السماء بمغزاها الکبیر،...
-
الإعتقاد بالمهدی (ع) و الإصلاح العالمی
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:55
الإعتقاد بالمهدی (ع) و الإصلاح العالمی المقدمة ولد الإمام المهدی القائم بالعدل فی النصف من شعبان(1) سنة 255 هجریة قمریة و فی مدینة سامراء ( سر من رأى) و أصبح إماماً سنة 260 هجریة قمریة أی فی السنة التی توفى فیها والده العظیم الإمام الحسن العسکری (ع) ، اسمه و کنیته هما مثل اسم النبی و کنیته ، و أبوه هو الإمام العسکری...
-
تأملى در نظریه عدالت
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:29
تأملى در نظریه عدالت طبیعت بشر پرسش جدّى استاد در باره طبیعت بشر این است که آیا انسان «صرفاً» داراى طبیعتى است که او را به سوى رفتارهاى «سودجویانه» سوق مىدهد؟ و آیا همه گرایشهاى انسان را باید از قبیل گرایش به قدرت و ثروت بر اساس انگیزههاى مادّى تلقى کرد؟ و آیا کمالات معنوى مانند عدالت و احسان، براى انسانها جنبه...
-
عدالت اسلامى
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:26
عدالت اسلامى مقدمه آن چه خداوند را نزدیک و دوست داشتنى مى کند, نوعى الفت و عشق میان انسان با او پدید مى آورد و زمینه را براى پرستش و راز و نیاز آماده مى سازد نه صفات مابعدالطبیعى خداوند, بلکه صفات اخلاقى اوست و از جمله مهم ترین این صفات عدالت است. این است که تقریباً در همه ادیانى که به خدایى متشخص اعتقاد دارند, یکى از...
-
سرنوشت عدالت در جهان مدرن1
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:23
سرنوشت عدالت در جهان مدرن1 پیش از آنکه وارد بحث شویم، به چند نکته باید توجه کنیم تا این بحث در حد مقدور فایده بخش باشد. نکته ای که بحث عدالت در مورد نظام مدرن، یعنی داوری درباره جایگاه و سرنوشت عدالت در نظام مدرن را دشوار می کند، این است که ما در یک موقعیت و تمدنی قرار داریم که شاید بیش از هر تمدن دیگر، درباره عدالت...
-
منبع اصلى اعتقاد به اصل امامت و ایمان به ظهور حضرت مهدى (علیه ا
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:21
منبع اصلى اعتقاد به اصل امامت و ایمان به ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) پرسش پانزدهم: اعتبار و جایگاه امامت و رهبرى و ایمان به ظهور حضرت مهدى(علیه السلام) از چه منابع اسلامى استفاده شده است؟ و رویدادها و گذشت زمان در تکمیل ابعاد مختلف این اصل چه تأثیرى داشته است؟ پاسخ: اعتقاد به اصل امامت و رهبرى جامعه از مسائل اساسى...
-
خانه مهدی(عج) کجاست؟
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:16
خانه مهدی(عج) کجاست؟ ابوبصیر پرسید: آیا مسجد سهله خانهاش خواهد بود؟ حضرت فرمود: آری، این مسجد منزل حضرت ادریس است. خداوند هیچ پیامبری را برنینگیخت مگر آن که در این مسجد نماز گزارد از سامرا تا سهله بسیاری دوست دارند بدانند امام در کجا زندگی میکند. برای روشن شدن این پرسش باید محل سکونت امام زمان - علیه السلام - در...
-
غرب وادعای پرچمداری عدالت وحقوق بشردرجهان
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:08
غرب وا دعای پرچمداری عدالت وحقوق بشردرجهان اعلامیه جهانی حقوق بشر : [1] اعلامیه حقوق بشر از متن های راهنما و روشن گر در تاریخ بشر است . پیکار خستگی ناپذیر برای دفاع از حیثیت و کرامت انسان و بر ضد تمام بیدادگری ها در زمان و مکان های مختلف با حد و مرزهایی مانند قراردادها ، مجموعه های قوانین ، بیانیه ها و اعلامیه ها مشخص...
-
احادیثی ازطریق اهل سنت درمورد امام مهدی (عج):
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:06
احادیثی ازطریق اهل سنت درمورد امام مهدی (عج): 1- رفاه مردم درعصرامام مهدی: ابوسعیدخدری ازپیغمبر(ص) روایت کرده که فرمود:مهدی ازمیان امت می برخاسته شود.مدت سلطنت اوهفت یاهشت یانه سال می باشد. همه طبقات امت من درزمان ظهوراوچنان مرفه الحال زندگی نمایندکه قبل ازوی هیچ بروفاجری بدان نعمت نرسیده باشند.آسمان باران رحمت...
-
ابعاد عدالت مهدوی
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 17:03
ابعاد عدالت مهدوی ( قسمت اول ) با بررسی اجمالی روایاتی که شیعه و اهل سنت در زمینة بشارت به ظهور مهدی(ع) نقل کردهاند، روشن میشود که در این روایات آنچه بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار گرفته برپا داشتن قسط و عدل و نابود کردن ظلم و جور از سوی آن حضرت است. براساس بررسی مؤلف کتاب...
-
احادیث پیامبرو ائمه معصومین درباره امام زمان (عج):
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 16:57
احادیث پیامبرو ائمه معصومین درباره امام زمان (عج): پیامبر ـ صلّى اللّه علیه وآله : 1ـ قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه وآله: المهدی ـ علیه السلام ـ من ولدی اسمه اسمی وکنیته کنیتی أشبه النّاس بی خلقاً وخلقاً تکون له غیبة وحیرة تضل فیه الأُمم ثمّ یقبل کالشهاب الثاقب فیملأها عدلاً وقسطاً کما ملئت ظلماً وجورا : رسول خدا...
-
تفکر ظلمستیزی و عدالتخواهی ازدیدگاه امام خمینی(ره)1
دوشنبه 14 مردادماه سال 1387 16:52
تفکر ظلمستیزی و عدالتخواهی ازدیدگاه امام خمینی(ره) 1 امام خمینی (س) یک عالم بزرگ دینی است و عالم دین نهتنها آگاه به شئون و قواعد دینی بلکه پاسدار و حافظ آن است. حفظ دین از بدعتها و حفظ اصول و مبانی دین ازانحراف از برجستهترین وظایف هر عالم دینی است؛ همانگونه که طبق روایت کتاب کافی، پیامبر اسلام (ص) در این زمینه...
-
منابع ومآخذبه کاررفته دروبلاگ
یکشنبه 13 مردادماه سال 1387 18:23
منابع ومآخذ: الف:کتب : 1 ایزدپناه،مهرداد،آشنایی بادین مسیح،تهران ،انتشارات محور،1381 2- بویس ،مری،تاریخ کیش زردتشت،مترجم همایون صنعتی زاده ،تهران ،انتشارات توس،چاپ اول 1374 3- پورداوود،ابراهیم،یسنا((بخشی ازاوستا))،تهران ،انتشارات اساطیر،چاپ اول فروردین 1380 4- شواتیزر،آلبرت ،متفکرین بزرگ هند،مترجم علی...
-
حافظ و مهدویت
شنبه 12 مردادماه سال 1387 18:27
حافظ و مهدویت مهدویت و نوید ظهور مصلح غیبی در اسلام بسیار قدیمی و ریشهدار است، لیکن نباید غافل بود که این امر اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه این اعتقاد در میان عامه مسلمین وجود دارد و همچنین ادیان دیگر نیز ظهور آن حضرت را قطعی میدانند، ولی هرکدام، از این منجی، بهگونهای تعبیر کردهاند. حافظ درباره غیبت آن حضرت...
-
منجی عدالت گستردردین یهود
شنبه 12 مردادماه سال 1387 18:25
منجی ع دالت گستردردین یهود: نگاهى به تاریخ یهود: تاریخ یهود در این مدت به ده دوره تقسیم مىشود: 1- دوره حضرت موسى و یوشع(ع)، 1270ق - 1130ق.م؛ 2- دوره داوران 1130 - 1025ق.م؛ 3- دوره حضرت داود و سلیمان(ع) 1025 - 931ق.م؛ 4- دوره تجزیه و کشمکشهاى داخلى 931 - 859ق.م؛ 5- دوران تسلط آشوریان 859 612 - ق.م؛ 6- دوران تسلط...
-
پاسخ امام خمینی(ره)به غرب وسازمانهای بین المللی درزمینه عدالت گس
شنبه 12 مردادماه سال 1387 18:22
پاسخ امام خمینی(ره)به غرب وسازمانهای بین المللی درزمینه عدالت گستری آنهادرجهان دیدگاه امام خمینی درموردحقوق بشروعدالت گستری دول غربی در دو فصل عنوان می شود : فصل اول : سازمانهاو نهادهای بین المللی . 1-سازمان ملل – شورای امنیت: سازمانهای بین المللی در خدمت منافع غرب : غرب همین است که شما ملاحظه می کنید که این طور...
-
معجزات حضرت مهدى (عج)
شنبه 12 مردادماه سال 1387 18:19
معجزات حضرت مهدى (عج) پیشوایان معصوم هرچه به دوران غیبت نزدیک مى شوند، معجزات بیشترى از خود نشان مى دهند تا شیعیان با عزمى راسخ و ایمانى استوار، گام در عصر غیبت نهاده و پیروزمندانه دوران غیبت را پشت سر قرار دهند.از این رو شمار معجزاتى که از امام هادى و امام عسکرى (ع) صادر شده، قابل مقایسه با شمار معجزات پیشوایان قبلى...
-
ظهور ناجی در مسیح۲
شنبه 12 مردادماه سال 1387 18:17
ظهور ناجی کلمة "ناجی" در زبان عبری یعنی "تقدیس شده" و بخصوص به مفهوم شاه است. بنیاسرائیل به کلام خدا اعتقاد داشتند که او یک شاه یا ناجی خواهد فرستاد تا آنها را نجات دهد، این انتظار موعودباورانة اسرائیلیها بود. در این حالت، عیسی مسیح بعنوان ناجی آمد. "مسیح" در زبان هلینیک بمعنی...
-
چهره عدل مهدوی در ادعیه و زیارت امام مهدی(علیه السلام)
شنبه 12 مردادماه سال 1387 18:14
چهره عدل مهدوی در ادعیه و زیارت امام مهدی(علیه السلام) ادعیه اهل بیت یا قرآن صاعد به گونهای همسو با قرآن کریم، فرهنگ عدالت خواهی و عدالت گستری را در جامعه اسلامی دنبال میکند.ادعیه ویژه حضرت مهدی(علیه السلام)بسیار متنوّع، ولی هدفمند و با روشی ویژه، سمبلهای عدالتخواهی و عدالت گستری را در یک وارث حقیقی و زنده و حاضر...
-
مخالفان جنبش عدالت خواهی
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:50
مخالفان جنبش عدالت خواهی زمانیکه مردم به دور علی ریختند و به مثابه رمه گوسفندان اطراف وی جمع شدند(1) تا عزت بیعتش را برای خود تمثیل سازند و بر عدالتش گردن نهند، ایشان بخوبی می دانست که دیر زمانی نخواهد گذشت و کسانی که حکومت بر مردم را جزء آرزوهای خویش قرار داده و از این رو هر کدام رفیق خود را به حساب نمی آورد(2)، تاب...
-
عدالت مهدوی و فلسفه تاریخ
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:30
عدالت مهدوی و فلسفه تاریخ چیستی ((تاریخ)) و فلسفه آن، مسألهای است که از دیرباز، ذهن بسیاری از اندیشمندان جهان را به خود مشغول کرده است.اگر تاریخ را هدفمند و دارای قانون و سیر معین بدانیم، این پرسش به ذهن میرسد که این حرکت، به سمت عدالت است یا سمت و سویی ظالمانه دارد؟ و مهمتر از آن، آیا تاریخ، از آن جهت که تاریخ است،...
-
عدالت مهدوی و امنیت
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:28
عدالت مهدوی و امنیت در منابع اسلامی آیات و روایات زیادی درباره اهمیت دو مقوله اساسی و حیاتی عدالت و امنیت و جایگاه رفیع آنها در تمام ابعاد زندگی بشری وارد شده است. از سویی، عدالت و امنیت از برترین و مقدمترین نعمتها و دستاوردهایی است که توسط امام موعود(عج) به بشریت و آن هم در فراخنای گیتی هدیه خواهد شد. انقلاب مصلحانه...
-
عدالت مهدوی و ادیان
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:24
عدالت مهدوی و ادیان از دیرباز، اندیشه خرافی برخوردهای تند و خشونت بار سپاه امام مهدی (عج) با انسان های عصر ظهور در اذهان بسیاری نفوذ کرده است و گاه این تصور به دور از واقعیت و تصویر تاریک از عصر پرفروغ ظهور، انسان های نادان را به مرز بیرغبتی و احیاناً تنفر از درک آن روزگار پرشکوه کشانده است. براساس این دیدگاه، وقتی...
-
عدالت مهدوی استمرار عدالت نبوی و علوی
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:21
عدالت مهدوی استمرار عدالت نبوی و علوی السلام علی القائم المنتظر و العدل المشتهر فهو (المهدی) امام تقی مرضیٌ هاد مهدی، اول العدل و آخره. توضح به (المهدی) معاقد الحق و مجهول العدل. یملأ الله به الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و علواً. 1ـ عدالت، گمشده آدمی در تمامی قرون و اعصار است و رسالت همة انبیا و اولیا. عدالت گل...
-
عدالت سیاسی مهدوی
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:18
عدالت سیاسی مهدوی 1-عدالت سیاسی در فرهنگ غرب چه نسبتی با عدالت سیاسی مهدوی (در عصر ظهور) دارد؟ مفهوم عدالت در تمدن باستان و قرون وسطای غرب، حاصل آلودگیها و گردآمدن سازمانهای بزرگ آن زمان، به ویژه مسیحیت، امپراتوری روم و نژاد و ملیتهای گوناگون بود. تا بیش از ظهور اسلام، مفهوم عدالت به صورت جامع و به عنوان یکی از...
-
عدالت خواهى در اندیشه سیاسى على(ع)
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:11
عدالت خواهى در اندیشه سیاسى على(ع) الف) اهمیت عدالت مسأله عدالت از دیرباز جزء مهمترین مباحث و دغدغه هاى بشر و ادیان الهى و اندیشمندان سیاسى بوده است. عدالت اجتماعى را مى توان به عنوان بزرگترین هدف از تشکیل حکومت اسلامى تلقى کرد. بعثت پیامبران و تشریع ادیان به منظور تحقق قسط و عدل، با مفهوم وسیع کلمه در نظام حیات انسان...
-
شکوفایی عدالت انبیاء در عدالت مهدوی
شنبه 12 مردادماه سال 1387 17:10
شکوفایی عدالت انبیاء در عدالت مهدوی ((به زیستن)) که از آرزوها و دغدغههای همیشگی بشر بوده است، اقتضاء است و الزامات بسیاری دارد.پذیرش زندگی اجتماعی، نظم و قانون از شرایط لازم چنین دغدغهای است، اما تأمین کننده دغدغه مذکور نیست. عادلانه بودن زندگی اجتماعی، نظم و قوانین، سیاستها، عملکردها و نهادها و تعیین معیارها و...